Helsinki van Nathalie Pagie

Genre: Literaire Thriller

Uitgever: De Boekerij

2020

ISBN: 9789022589236

Dank je wel De Boekerij voor het recensie-exemplaar

Het verhaal

Elk jaar in oktober gebeurt het opnieuw. Als de dagen korter worden en de inwoners de warme veiligheid van hun huizen opzoeken, wordt ergens in de stad een lichaam gevonden – vermoord en gruwelijk verminkt. Politie en justitie houden de zaak stil, zij vrezen imagoschade voor Helsinki, juist nu steeds meer toeristen de weg naar de Finse hoofdstad weten te vinden.

Rechercheur Talinn Ilves mijdt de stad sinds haar tweelingzus Reval er jaren geleden is verdwenen. Maar waar ze ook heen gaat, het verlies van Reval volgt haar overal. Na acht jaar besluit Talinn terug te keren naar haar geboortestad en een laatste poging te wagen om uit te vinden wat er met haar zusje is gebeurd. Haar timing had niet slechter kunnen zijn. Want als de nachten langer worden en de herfstkou in je botten kruipt, betekent dat maar één ding. Het is bijna oktober.

Cover

De skyline van, naar ik aanneem, Helsinki. Onheilspellende wolken erboven. Ik vind het wel een mooi cover. 

Mijn mening

Dit boek lag door omstandigheden al even op mij te wachten. Maar vandaag deel ik dan eindelijk mijn mening.

Wat een goede thriller heeft Nathalie Pagie met Helsinki geschreven. Hij past wat mij betreft zonder problemen tussen de Scandinavische thrillers. Onnederlands goed. Alhoewel? Waarom zou een thriller onnederlands zijn? Ja, dit boek past in het rijtje Scandinavisch. Maar is toch echt door een Nederlandse geschreven. En ik weet wel meer goed geschreven Nederlandse thrillers te benoemen…

Centraal in het verhaal staat een tweeling. Een leeft nog en werkt als politierechercheur. De ander is verdwenen en vermoedelijk dood. De verdwijning van haar tweelingzus heeft grote invloed op het functioneren van Talinn, privé maar ook in haar werk.

Als Talinn besluit eindelijk uit te zoeken wat er met haar zus is gebeurd, keert ze terug naar Helsinki, de stad die ze sinds de verdwijning heeft vermeden. Ze gaat aan de slag bij de recherche die op zoek gaat naar een moordenaar die elk jaar in oktober toeslaat. En ondertussen voert ze haar eigen onderzoek naar haar zus, waarbij ze, uiteraard, ook wel in de problemen komt.

Eenmaal begonnen in dit boek, kon ik het maar moeilijk wegleggen. Ik wilde weten hoe het allemaal in elkaar stak. Stoppen was geen optie.

Mijn oordeel:

Plaats een reactie